جاوا اسکریپت چیست و چه کاربردی دارد؟ راهنمای اساسی برای JS

هر صفحه در وب سایت شما احتمالاً از جاوا اسکریپت استفاده می کند. اگر از Google Analytics، ردیابی رویداد یا تبلیغات نمایشی استفاده می‌کنید، در حال حاضر از جاوا اسکریپت استفاده می‌کنید.

اما شما می توانید (و باید) از آن برای ایجاد تجربیات عالی برای کاربران خود استفاده کنید. قبل از اینکه بتوانید این کار را انجام دهید، باید بدانید جاوا اسکریپت چیست و برای چه مواردی استفاده می شود.

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت (JS) یک زبان برنامه نویسی کامپیوتری است که برای پویا و تعاملی کردن وب سایت ها و برنامه ها استفاده می شود. جاوا اسکریپت منحصر به فرد است زیرا می تواند مستقیماً در مرورگر شما اجرا شود، نه فقط روی سرور.

جاوا اسکریپت در کنار زبان نشانه گذاری فرامتن (HTML) و شیوه نامه های آبشاری (CSS)، یکی از رایج ترین زبان های برنامه نویسی در اینترنت است. در واقع، 98.4٪ از تمام وب سایت ها از مارس 2023 از جاوا اسکریپت استفاده می کنند.

جاوا اسکریپت، CSS و HTML با هم کار می کنند تا عناصر پیش روی کاربر اکثر وب سایت ها و برنامه های آنلاین را تشکیل دهند. به این زبان های کدنویسی به عنوان اجزای یک خانه فکر کنید:

  • HTML پایه و اساس خانه است. HTML طرح، ساختار و محتوای اصلی یک وب سایت را ارائه می دهد.
  • CSS طراحی داخلی است. طراحی، فونت ها، رنگ ها، جلوه ها و سایر عناصر بصری را ارائه می دهد.
  • جاوا اسکریپت سیستم های برق و لوله کشی است. JS پویایی و تعامل را به وب سایت می آورد. به عنوان مثال، پاپ آپ ها، انیمیشن ها، ویدئوها و جاسازی های رسانه های اجتماعی، منوهای کشویی و بسیاری دیگر از اجزای وب سایت با استفاده از جاوا اسکریپت ایجاد می شوند.

بدون جاوا اسکریپت، صفحات وب عمدتا ثابت و خسته کننده خواهند بود. جاوا اسکریپت رفتار و تعامل را اضافه می کند، اما می تواند خیلی بیشتر انجام دهد.

تاریخچه جاوا اسکریپت

برندن آیش (Brendan Eich) در سال 1995 جاوا اسکریپت را در حالی که برای نت اسکیپ کار می کرد توسعه داد. نت اسکیپ به دنبال توسعه یک زبان برنامه نویسی بود که بتواند به پویایی بیشتر نسخه های اولیه وب جهانی کمک کند.

جاوا اسکریپت به سرعت محبوبیت پیدا کرد، زیرا توسعه دهندگان به توانایی آن در افزودن پویایی و تعامل به صفحات وب پی بردند. در سال 1996، نت اسکیپ جاوا اسکریپت را به انجمن تولیدکنندگان کامپیوتر اروپایی (ECMA International) واگذار کرد، سازمانی که هدف آن استانداردسازی استفاده از سیستم های فناوری اطلاعات است. این منجر به ایجاد استاندارد ECMAScript، استاندارد رسمی جاوا اسکریپت شد.

محبوبیت روزافزون جاوا اسکریپت، توسعه کتابخانه ها و چارچوب ها، موتورهای اختصاصی JS مانند V8 (که کروم را تامین می کند) و محیط های سمت سرور را تسهیل کرده است. با وجود شباهت ها در نام، جاوا اسکریپت کاملاً با جاوا متفاوت است.

کتابخانه ها (Library) در مقابل چارچوب ها (Framework)

کتابخانه‌ها مجموعه‌ای از کدهای از پیش نوشته شده هستند که می‌توانند به راحتی وظایف جاوا اسکریپت پرکاربرد را پیاده‌سازی کنند. کتابخانه ها منجر به توسعه سریعتر می شوند زیرا توسعه دهندگان نیازی به نوشتن مجدد هر خط کد ندارند.

چارچوب ها مجموعه ای از کتابخانه ها هستند. به کتابخانه ها به عنوان ابزار فکر کنید. و چارچوب ها به عنوان جعبه ابزار کاملاً بارگذاری شده.

اگرچه یک کتابخانه می تواند کدی را برای یک عملکرد خاص در وب سایت شما ارائه دهد، یک فریم ورک می تواند تمام کدهای مورد نیاز برای ساخت وب سایت را ارائه دهد. کتابخانه های رایج جاوا اسکریپت عبارتند از  jQuery و React. فریمورک های رایج جاوا اسکریپت شامل Vue.js ، Node.js و Angular است.

جاوا اسکریپت برای چه مواردی استفاده می شود؟

جاوا اسکریپت برای ساخت وب سایت های پویا، برنامه های وب و موبایل، بازی ها، سرورهای وب، زیرساخت های بک اند و غیره استفاده می شود. موارد زیر رایج ترین کاربردهای جاوا اسکریپت است.

توسعه وب

جاوا اسکریپت بیشتر برای ایجاد وب سایت های پویا و تعاملی استفاده می شود. توسعه دهندگان از JS برای اضافه کردن انیمیشن ها، پنجره های پاپ آپ، نوارهای جستجو، دکمه ها، صدا و تصویر، ابزارک های چت و سایر عناصر تعاملی به یک صفحه وب استفاده می کنند. همچنین می‌توانید از JS برای ارائه به‌روزرسانی‌های بلادرنگ برای یک صفحه بدون بارگیری مجدد آن استفاده کنید.

به عنوان مثال، وب‌سایت‌هایی با علامت‌های خبری، قیمت سهام یا ارز دیجیتال، یا اطلاعات در دسترس بودن محصول به صورت زمان-واقعی (real-time) معمولاً از جاوا اسکریپت برای افزودن این قابلیت استفاده می‌کنند. قسمت فرانت اند (سمت رو به کاربر) بسیاری از وب سایت های رایج تقریباً به طور کامل بر روی جاوا اسکریپت ساخته شده است، از جمله گوگل، فیس بوک، توییتر و ویکی پدیا.

بازی ها و برنامه های مبتنی بر وب

جاوا اسکریپت برای ساخت اکثر بازی ها و برنامه های کاربردی در اینترنت استفاده می شود. از آنجا که به طور مستقیم در مرورگر اجرا می شود،JS  به کاربران اجازه می دهد تا بدون دانلود نرم افزار اضافی، بازی کنند و برنامه ها را اجرا کنند. و از آنجایی که جاوا اسکریپت هنگام اجرا در کد ماشین کامپایل می شود (که به آن کامپایل به موقع گفته می شود)، توابع و فرآیندهای ساده به سرعت انجام می شوند.

جاوا اسکریپت منجر به بسیاری از ابزارهای پویا و تعاملی می شود. زبان های دیگر، مانند C و ++C، از کامپایل پیش از زمان استفاده می کنند. این بدان معناست که زبان قبل از اجرا در کد ماشین ساده‌تر کامپایل می‌شود. به خصوص برای توابع و فرآیندهای ساده تر، کامپایل زودرس می تواند کندتر باشد.

با جاوا اسکریپت، توسعه‌دهندگان می‌توانند هر چیزی از بازی‌های سبک آرکید ساده تا بازی‌های چندنفره قوی ایجاد کنند. علاوه بر این، برنامه های تعاملی مانند ویرایشگرهای تصویر، ابزارهای مدیریت پروژه، ربات های چت مانند ChatGPT و ماشین حساب ها همگی از جاوا اسکریپت استفاده می کنند. حتی برنامه‌های ارتباطی بی‌درنگ، مانند Google Meet ،Zoom و Slack، به دلیل استفاده از JS می‌توانند در مرورگر کار کنند.

برنامه نویسی سمت سرور

برنامه نویسی سمت سرور به کدی اطلاق می شود که برای رسیدگی به درخواست های کاربران (مانند مرورگرهای وب) و بازگرداندن پاسخ ها بر روی یک سرور وب اجرا می شود. این به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا برنامه های کاربردی وب سریع و مقیاس پذیر بسازند، با پایگاه های داده تعامل داشته باشند، رابط های برنامه نویسی برنامه (API) بسازند و ارتباطات بلادرنگ را تسهیل کنند.

به عنوان مثال، برنامه نویسی سمت سرور چیزی است که اجازه ایجاد صفحات پویا مانند اخبار فیس بوک را می دهد. اگر هر پست، داستان و به‌روزرسانی وضعیت بر روی صفحات استاتیک جداگانه ساخته می‌شد، بسیار ناکارآمد بود و به میلیون‌ها صفحه نیاز داشت.

در عوض، فیسبوک از قالب‌های اولیه HTML و CSS استفاده می‌کند که با ورود اطلاعات جدید به‌صورت پویا با جاوا اسکریپت به‌روزرسانی می‌شوند. همین مفهوم در مورد وب سایت های تجارت الکترونیک مانند آمازون نیز صدق می کند. نتایج جستجوی آمازون و صفحات فروشگاه به صورت پویا با استفاده از جاوا اسکریپت به‌روزرسانی می‌شوند، زمانیکه اقلام فروخته می‌شوند و موارد دیگر اضافه می‌شوند.

توسعه اپلیکیشن موبایل

فریمورک‌های جاوا اسکریپت، مانند React Native ،Ionic ،NativeScript و Apache Cordova، توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های موبایلی بومی و ترکیبی برای اندروید و iOS بسازند. فیسبوک، گوگل، اوبر و اینستاگرام همگی از جاوا اسکریپت برای ساخت اپلیکیشن های موبایل خود استفاده می کنند. JS سریع، کارآمد و ساده است. و به دلیل محبوبیت این زبان برنامه نویسی، یافتن توسعه دهندگان جاوا اسکریپت آسان است.

هوش مصنوعی

در سال‌های اخیر، توسعه‌دهندگان از جاوا اسکریپت برای ساخت برنامه‌ها و سیستم‌هایی استفاده کرده‌اند که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. می‌توانید از کتابخانه‌های JS مانند TensorFlow.js و Brain.js برای ساخت و آموزش مدل‌های یادگیری ماشین برای تحلیل احساسات و سیستم‌های توصیه گر استفاده کنید.

از کتابخانه های دیگر می توان برای پردازش و تجزیه و تحلیل زبان انسانی برای سیستم های پردازش زبان طبیعی (NLP) استفاده کرد. حتی ربات های چت مانند ChatGPT نیز با استفاده از جاوا اسکریپت ساخته می شوند.

جاوا اسکریپت چه تفاوتی با سایر زبان های برنامه نویسی دارد؟

جاوا اسکریپت با سایر زبان های برنامه نویسی در موارد زیر متفاوت است:

جاوا اسکریپت یک زبان تفسیر شده است

این بدان معناست که می توان آن را مستقیماً در یک مرورگر اجرا کرد. زبان‌های دیگر، مانند C++ ،C و جاوا، زبان‌های کامپایل‌شده هستند و باید قبل از اجرا به کد ماشین ترجمه شوند.

از تایپ پویا (Dynamic Typing) استفاده می کند

تایپ پویا به این معنی است که انواع متغیرها با مقادیر زمان اجرا مرتبط هستند، نه فیلدهای نامگذاری شده یا اعلام شده. این به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که سریعتر کد بنویسند، زیرا آنها نیازی به نگرانی در مورد تعیین انواع متغیر ندارند.

به عنوان مثال، یک توسعه دهنده می تواند به متغیر “a” مقدار 100 را اختصاص دهد. کامپایلر در زمان اجرا نتیجه می گیرد که “a” یک عدد صحیح را نشان می دهد. با این حال، این همچنین به این معنی است که انواع متغیرها ممکن است در هنگام اجرا به اشتباه تفسیر شوند. این می تواند باعث باگ و خطا شود.

جاوا اسکریپت در درجه اول در اجرای سمت کاربر (Client-Side) استفاده می شود

جاوا اسکریپت از این نظر منحصر به فرد است که معمولاً در مرورگر وب کاربر اجرا می شود، نه بر روی سرور. این بدان معناست که جاوا اسکریپت می تواند با کاربر تعامل داشته باشد، به ورودی های کاربر پاسخ دهد و به صورت پویا محتوای صفحه را بدون نیاز به ارتباط با سرور به روز کند. سایر زبان های اصلی مانند PHP و Ruby  عمدتاً در سمت سرور استفاده می شوند.

جاوا اسکریپت همه جا حاضر است

برخلاف بسیاری از زبان های برنامه نویسی کامپیوتری که محدود به چند مورد خاص هستند، جاوا اسکریپت در حال تبدیل شدن به یک زبان همه منظوره است. توسط تمام مرورگرهای اصلی پشتیبانی می شود. می توان از آن در سمت کاربر و سمت سرور استفاده کرد. و می توان از آن برای توسعه وب سایت ها، برنامه های موبایل و نرم افزار استفاده کرد.

مزایا و محدودیت های جاوا اسکریپت چیست؟

ما مزایا و محدودیت های جاوا اسکریپت را در زیر بیان کرده ایم.

مزایا

استفاده از جاوا اسکریپت مزایای زیادی دارد:

  • یادگیری و استفاده از آن نسبتاً آسان است
  • می توان از آن برای سمت کلاینت و سمت سرور، فرانت اند و بک اند استفاده کرد
  • پویایی و تعامل را در وب سایت ها فراهم می کند
  • به دلیل محبوبیت آن، منابع مفید زیادی در دسترس است
  • روی پلتفرم ها و دستگاه های متعدد اجرا می شود
  • جاوا اسکریپت امکان سازگاری بین پلتفرم را فراهم می کند
  • توسط تمام مرورگرهای وب اصلی پشتیبانی می شود
  • کتابخانه‌ها، چارچوب‌ها و  APIهای زیادی برای تسهیل کارها وجود دارد
  • برای کارهای ساده و سمت مشتری، سریع است
  • در هماهنگی با سایر زبان های برنامه نویسی به خوبی کار می کند
محدودیت ها

استفاده از جاوا اسکریپت دارای معایب و محدودیت هایی است:

  • برای کارهای محاسباتی سنگین می تواند کند باشد
  • به دلیل دسترسی به مرورگر کلاینت (کاربر)، نگرانی های امنیتی ذاتی دارد
  • پیدا کردن و رفع اشکالات ممکن است دشوار باشد
  • خطاها می توانند از رندر شدن جاوا اسکریپت در وب سایت جلوگیری کنند
  • جاوا اسکریپت زیاد ممکن است باعث کندی بالا آمدن و عملکرد وب سایت شود
  • خزنده های موتورهای جستجو ممکن است در خزیدن و تجزیه و تحلیل محتوای JS دچار مشکل شوند
  • مرورگرها JS را متفاوت تفسیر می کنند، که تجربه های متفاوتی را ایجاد می کند

چگونه جاوا اسکریپت بر عملکرد سایت تأثیر می گذارد؟

پیاده سازی جاوا اسکریپت در وب سایت شما بر عملکرد آن تأثیر منفی می گذارد. اما زمانی که از JS به طور مناسب و در حد اعتدال استفاده می کنید، مزایای آن می تواند با اثرات منفی بر عملکرد مقابله کند. هرچه کد و اسکریپت در صفحه شما بیشتر باشد، عملکرد صفحه بدتر خواهد بود.

مرورگر کاربر شما باید هر اسکریپت JS را به ترتیب ظاهر HTML دانلود، تجزیه و اجرا کند. این شامل اسکریپت هایی مانند ،Google Analytics ،Google Tag Manager Google Ads ،ImpactHero و حتی فونت های وب می شود. اجزای بصری مانند چرخ فلک های تصویر (image carousels) و جاسازی های ویدئویی نیز می توانند زمان بارگذاری صفحه را افزایش دهند.

مضامین و افزونه های پیچیده نیز بر عملکرد سایت شما تأثیر منفی می گذارد. به طور پیش فرض، تجزیه و اجرای جاوا اسکریپت در نخ اصلی انجام می شود (جاوا اسکریپت یک زبان تک نخی یا one-thread است). موضوع اصلی را به عنوان صفی از کارها در نظر بگیرید که باید به ترتیب تکمیل شوند.

اگر وظایف جاوا اسکریپت زیادی در نخ (thread) اصلی دارید، می تواند بارگذاری محتوا یا تصاویر دیگر را به تاخیر بیندازد. اگر عناصر مهم روی صفحه، مانند محتوای شما، خیلی آهسته بارگذاری شوند، می تواند بر تجربه کاربر تأثیر منفی بگذارد و باعث کاهش مخاطبان شود.

این می تواند به تلاش های سئو، ترافیک و در نهایت به تجارت شما آسیب برساند. علاوه بر این، همه کاربران، دستگاه های با کارایی بالا و اتصال به اینترنت پرسرعت ندارند. اگرچه صفحات ممکن است به سرعت در رایانه شما بارگیری شوند، ممکن است در دستگاه های کاربران شما اینگونه نباشند. جاوا اسکریپت بر عملکرد سایت تأثیر می گذارد، اما چرا این مهم است؟

تجربه ی کاربری

افزودن پویایی و تعامل به صفحات وب شما تجربه کاربری را بهبود می بخشد، اما اضافه کردن بیش از حد می تواند اثر معکوس داشته باشد. جاوا اسکریپت بیش از حد باعث می شود که سایت شما به کندی بارگذاری شود. مردم انتظار را دوست ندارند به خصوص در اینترنت.

اگر بارگذاری سایت شما بیش از حد طول بکشد، کاربران ممکن است ناامید شوند، دکمه بازگشت را فشار دهند و به سایت های رقبای شما بروند. این برای تجارت بد است. و برای رتبه جستجوی شما نیز بد است.

ضرورت های اساسی وب (Core Web Vitals)

“ضرورت های اساسی وب”، یکی دیگر از ملاحظات مهم هنگام ارزیابی استفاده از جاوا اسکریپت و عملکرد وب سایت شما است. ضرورت های اساسی وب، معیارهایی هستند که گوگل برای تجزیه و تحلیل عملکرد یک وب سایت و تجربه ارائه شده توسط آن ایجاد کرده است.

این معیارها بر رتبه جستجوی شما تأثیر می گذارد. نظارت بر آنها و اطمینان از اینکه جاوا اسکریپت شما مشکلی ایجاد نمی کند بسیار مهم است. ابزارهایی مانند Semrush’s Site Audit و Google Search Console  می توانند مسائل مربوط به JS را در صفحات وب شما شناسایی کنند.

نحوه استفاده از جاوا اسکریپت در وب سایت

اگر شما یکی از معدود وب‌سایت‌هایی هستید که در اینترنت از جاوا اسکریپت استفاده نمی‌کنید، می‌توانید آن را به دو روش اضافه کنید:

جاسازی (Embedding)

می توانید کد جاوا اسکریپت را با قرار دادن مستقیم آن در <head> کد منبع HTML صفحه وب خود به وب سایت خود اضافه کنید. کد JS باید در تگ های اسکریپت محصور شود، همانطور که در زیر نشان داده شده است:

<script>
  // Type or Paste your JavaScript Code Here
</script>
ارتباط دادن (Linking)

همچنین می توانید با پیوند دادن به یک فایل JS موجود، جاوا اسکریپت را به وب سایت خود اضافه کنید. این زمانی مفید است که بخواهید یک کد را به چندین صفحه اضافه کنید. همچنین زمانی مفید است که کدهای زیادی برای اضافه کردن به صفحه دارید. به جای افزودن صدها خط جاوا اسکریپت به کد منبع HTML خود، می توانید به سادگی به یک فایل جداگانه پیوند دهید.

<script src="myproject.js"></script>

صرف نظر از روشی که انتخاب می کنید، باید اطمینان حاصل کنید که کد در هر صفحه ای که می خواهید روی آن کار کند، در تگ های اسکریپت محصور شده است.

جاوا اسکریپت غیر فشرده

برای اینکه جاوا اسکریپت به طور موثر کار کند و اثرات منفی عملکرد صفحه را به حداقل برساند، کد باید کوچک شود. جاوا اسکریپت غیر فشرده (Unminified) شامل خطوط و فاصله های غیر ضروری است. حذف این خطوط و فضاها می تواند زمان بارگذاری صفحه را بدون به خطر انداختن محتوا یا عملکرد بهبود بخشد. ابزار ممیزی سایت می تواند مشخص کند جاوا اسکریپت باید در کجای وب سایت شما کوچک شود.

اولین تاخیر ورودی (First Input Delay)

تأخیر ورودی اول (FID) به زمانی اشاره دارد که مرورگر پس از اولین تعامل کاربر با وب سایت شما (به عنوان مثال، روی پیوند کلیک می کند) پاسخ می دهد. FID یکی از مهمترین معیارهای Core Web Vitals است. و می تواند بر رتبه موتور جستجوی شما تأثیر بگذارد. اگر مشکلات FID در وب سایت خود دارید، جاوا اسکریپت یک مقصر مکرر و محتمل است.

خوشبختانه، ابزار ممیزی سایت می تواند مشکلات تاخیر ورودی اول و عوامل ایجاد آنها را شناسایی کند.

تعادل کلید است

جاوا اسکریپت می تواند به شما کمک کند تا تجربه ای فراموش نشدنی را برای کاربران خود فراهم کنید. اما همچنین می تواند به راحتی باعث مشکلات عملکرد سایت شود. تعادل کلید اساسی است. برای بهینه سازی وب سایت خود، بین تجربه کاربری و عملکرد تعادل ایجاد کنید. خوشبختانه ابزارهای قدرتمند موجود در وبسایت های ممیزی سایت، می تواند به شما در یافتن این تعادل و حل مشکلات کمک کند.

ترجمه: ابوالفضل محمدی جو
منبع:

https://www.semrush.com/blog/javascript

این مقاله را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

پیمایش به بالا