خانه انجمن ها انجمن برنامه نویسی انجمن برنامه نویسی جاوا آموزش نصب جاوا در سیستم عامل های مختلف

انجمن برنامه نویسی، محیطی برای گفتگوی برنامه نویسان و رفع خطاها و مشکلات برنامه نویسی است. زبان های برنامه نویسی زیر، در این انجمن مورد بحث و گفتگو قرار خواهند گرفت:

Python, C, C++, C#, Java, Ruby, Perl, Scala, Objective-C, Rust, Golang, TypeScript, Powershell, Julia, Matlab, Simulink, Mathematica

انجمن حاضر، برای گفتگو و مطرح کردن سوالات در حوزه زبان برنامه نویسی "جاوا" (Java Programming Language) است. لذا شما می توانید تمامی سوالات خود را در حوزه ی این زبان برنامه نویسی، در این انجمن مطرح کنید. لطفا در نظر داشته باشید که برای سوال درباره سایر زبان های برنامه نویسی، حتما به انجمن مربوط به آن زبان مراجعه نموده و سوالات و مطالب خود را مطرح نمائید، زیرا احتمال حذف مطالب غیر مرتبط با موضوع انجمن، وجود دارد. حتما در نظر داشته باشید که برای مشارکت در انجمن ها، حتما باید از صفحه انجمن (و از پنل سمت راست) در وبسایت ثبت نام نمائید.
  • این موضوع 0 پاسخ، 1 کاربر را دارد و آخرین بار در 2 سال، 9 ماه پیش بدست 8908184 به‌روزرسانی شده است.
در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته‌ها
  • #747
    8908184
    مشارکت کننده
      Up
      1
      Down
      ::

      با سلام خدمت دوستان و ادمین گرامی
      با توجه به اینکه به تازگی وارد دنیای برنامه نویسی شدم ، قصد دارم طبق تجربیاتم مقالاتی رو در انجمن درج کنم تا اطلاعاتم رو به اشتراک بگذارم .
      در این مقاله به نحوه نصب جاوا در سیستم عامل های مختلف می پردازیم.
      – اجرای Java در Mac OS X

      در اینجا ، مراحل نصب جاوا برای سیستم عامل Mac OS X و MacOS را شرح می دهیم:

      دانلود آخرین ورژن از پلتفرم جاوا (JDK) از Java SE Dowloads page
      کلیک کردن بر روی فایل DMG و دنبال کردن دستورالعمل های نصب جاوا.
      برای تأیید نصب جاوا ، به terminal رفته و دستور زیر را صادر می کنیم:

      javac -version

      اگر جاوا به درستی نصب شده باشد ، دستور فوق ، ورژن جاوا را نمایش خواهد داد ( چیزی شبیه به javac 1.8.0_60).

      اکنون جاوا نصب شده است ، قدم بعد نصب یک IDE (Integrated Development Environment) برای نوشتن کدها و اجرا کردن آنها ، می باشد. ما نسخه community از IntelliJ IDEA را که رایگان است ، نصب خواهیم کرد.

      در اینجا ، مراحل نصب IntelliJ IDEA را نشان خواهیم داد.

      به IntelliJ IDEA download’s page رفته و ورژن community را دانلود می کنیم.

      فایل DMG دانلود شده را باز کرده و دستورالعمل های نصب آن را دنبال می کنیم. ممکن است بخواهیم که IntelliJ IDEA را در پوشه Application برای استفاده های بعدی قرار دهیم.
      اکنون ، IntelliJ IDEA را باز می کنیم ، تنظیمات Do not import settings را انتخاب کرده و روی کلید OK کلیک می کنیم. سپس ، Jetbrains Privacy Policy را با کلیک کردن بر روی کلید Accept ، قبول می کنیم.
      IntelliJ IDEA اکنون به ما اجازه می دهد تا رابط کاربری آن را سفارشی سازی نماییم. ما می توانیم تمام تنظیمات را بدون تغییر نگه داشته و یا تغییرات موردنظر خودمان را ایجاد نماییم. اگر مطمئن نباشیم ، فقط کافی است روی کلید Skip All and Set Defaults کلیک نماییم.
      اکنون ما با یک صفحه Welcome مواجه می شویم. گزینه Create New Project را انتخاب می نماییم.

      در پنجره بعدی ، Java در سمت چپ پنجره را انتخاب کرده و روی کلید New در قسمت بالا ، برای انتخاب JDK ، کلیک می کنیم. در اینجا ، محل نصب JDK را که ما در طول مراحل نصب ، جاوا را در آنجا کپی کرده ایم ، تعیین نموده و کلید Next را ضربه می زنیم.

      گزینه ای تحت عنوان Create project from template خواهیم دید ، که از آن صرف نظر نموده و روی کلید Next کلیک می کنیم.
      در صفحه بعد ، نامی برای پروژه خود انتخاب نموده و کلید Finish را کلیک می کنیم. (ما نام پروژه خود را Hello قرار دادیم.)
      اکنون باید پروژه خود را در منوی سمت چپ ببینیم. اگر نتوانیم این پنجره را ببینیم ، به Views> Tool Windows > Project می رویم.
      اکنون به Hello > New > Java می رویم و نام کلاس خود را وارد می کنیم. ما نام کلاس را First قرار دادیم.

      کد جاوا را نوشته و ذخیره می نماییم.
      برای اجرای برنامه ، به Run > Run … می رویم. سپس ، روی First (نام فایل) که فایل اجرایی را خواهد ساخت ، کلیک کرده و آن را اجرا می کنیم.

      https://cdn.programiz.com/sites/tutorial2program/files/run-java-file.png

      2- اجرای Java در Linux

      برای اجرای برنامه نویسی جاوا در لینوکس ، نیاز داریم که دو چیز را نصب نماییم : JAVA SE Development Kit (JDK) و IDE برای ایجاد پروژه های جاوا.

      مراحل ذیل را برای نصب جاوا ، دنبال می کنیم.

      نکته : راهنمای زیر برای Ubuntu 14 (x64) است ، با این حال فرآیند برای سایر توزیع ها نیز مشابه، همین مراحل می باشد.
      نصب جاوا

      Terminal را باز کرده و دستورات زیر را برای نصب جاوا ، تایپ می کنیم:

      sudo add-apt-repository ppa:webupd8team/java
      sudo apt update; sudo apt install oracle-java8-installer

      با مجوزها و قوانین مربوطه ، با کلیک کردن بر روی کلید OK و Yes به ترتیب ، موافقت می نماییم.
      تبریک ! توانستیم با موفقیت Java 8 را نصب نماییم. برای اطمینان از نصب صحیح آن ، کد زیر را در ترمینال ، تایپ می نماییم:

      java -version

      اگر ورژن جاری از جاوا را دریافت بکنیم ، یعنی نصب Java 8 با موفقیت انجام شده است ، در غیر این صورت ، شما می توانید Oracle’s Download Help را برای حل مشکل پیش آمده، بررسی نمایید.
      نصب IntelliJ IDEA

      به صفحه Downloads مربوط به IntelliJ IDEA می رویم.
      نسخه Community از IntelliJ IDEA را که رایگان است ، دانلود می نماییم. روی کلید Download ، کلیک می کنیم.

      پس از دانلود ، فایل setup را باز کرده و دستورالعمل ها (Next > Next) را دنبال می کنیم. سپس ، Desktop shortcut را برای 64-bit launcher ایجاد می کنیم و associations مربوط به جاوا (و هر کدام که را تمایل داریم ) اضافه می کنیم. دوباره روی کلید Next و Install کلیک می کنیم.

      اکنون ، IntelliJ IDEA را از shortcut دسکتاپ باز می کنیم.
      گزینه Do not import settings را انتخاب کرده و کلید Ok را کلیک می کنیم. سپس ، قوانین Jetbrains Privacy Policy را با کلیک بر روی کلید Accept ، قبول می کنیم.
      IntelliJ IDEA اکنون اجازه انجام سفارشی سازی رابط خود را به ما می دهد. می توانیم تمام پیش فرض ها را قبول کنیم و یا تغییرات موردنظر خود را اعمال نماییم. اگر برای انجام تغییرات مطمئن نباشیم فقط روی کلید Skip All and Set Defaults را کلیک می کنیم.
      اکنون ، با صفحه Welcome روبرو خواهیم شد. گزینه Create New Project را انتخاب می کنیم.
      در پنجره بعدی ، Java را در سمت چپ پنجره انتخاب کرده و روی کلید New در قسمت بالای صفحه ، برای انتخاب JDK ، کلیک می کنیم. در اینجا ، محل ذخیره سازی JDK که در مراحل نصب ، جاوا را در آن کپی کردیم ، انتخاب می کنیم.

      IntelliJ IDEA اکنون ، JDK نصب شده را شناسایی می کند. هیچ کدام از گزینه ها را انتخاب نمی کنیم و کلید Next را کلیک می نماییم.
      اکنون ، نام پروژه را وارد می کنیم : HelloWorld (یا هر چیزی که شما ترجیح می دهید) و کلید Finish را کلیک می کنیم. اگر پیام directory doesn’t exist صادر شود ، فقط کلید Ok را کلیک می کنیم. (اگر نوار کناری (sidebar) را در سمت چپ پنجره نبینیم ، به بخش View > Tool Windows > Project می رویم).
      اکنون برای افزودن یک کلاس جاوا ، پوشه src را در سمت چپ پنجره باز کرده > کلیک راست نموده > New > Java class را انتخاب می کنیم. نام کلاس خود را وارد می نماییم. به یاد داشته باشید که نباید در نام کلاس ، از کاراکتر فاصله استفاده نماییم.

      کدهای Java خود را نوشته و کلید save را کلیک می کنیم.
      برای اجرای برنامه ، به بخش Run > Run … می رویم. سپس ، روی پروژه HelloWorld (یا هر نامی که شما انتخاب کرده اید ) که فایل اجرایی را خواهد ساخت ، کلیک کرده و آن را اجرا می کنیم.

      3- اجرای Java در (Windows (XP, 7,8 , 10

      برای اجرای برنامه جاوا در Windows ، نیاز داریم که دو چیز را نصب نماییم: JAVA SE Development Kit (JDK) و IDE برای ایجاد پروژه های جاوا.

      برای شروع ، راهنمای زیر را مرحله به مرحله دنبال می کنیم.

      نصب Java

      به Downloads page از Java Standard Edition Development Kit می رویم.
      در زیر بخش SE Development Kit ، روی گزینه Accept License agreement در بالای جدول کلیک می کنیم. سپس ، روی لینک دانلود مربوط به Windows (x64) برای سیستم 64-bit ، یا Windows (x86) برای سیستم 3bit ، کلیک می کنیم.

      بعد از دانلود ، فایل setup را باز کرده و دستورالعمل ها را دنبال می کنیم. روی کلید Next کلیک کرده و تمام قابلیت ها را با انتخاب گزینه “This feature will be installed on local hard drive” انتخاب می کنیم و محل نصب (هایلایت شده به رنگ زرد) را در یک سند Notepad کپی می کنیم و دوباره روی کلید Next کلیک می کنیم.

      در طول مراحل نصب ، خواسته می شود که JRE نصب شود. روی کلید Next کلیک کرده و برای اتمام مراحل نصب ، روی کلید Finish کلیک می کنیم.
      اکنون نیاز داریم که PATH متغیر را ویرایش نماییم. به Control Panel > System and Security > System می رویم ، روی Advanced system settings در سمت چپ پنجره برای باز کردن System Properties window کلیک می کنیم.

      روی Environment Variables کلیک می کنیم. سپس ، در بخش System variables ، متغیر Path را پیدا کرده و روی کلید Edit در پایین پنجره ، کلیک می کنیم.

      در ادامه ، تمام متن موجود در Variable Value textbox را انتخاب کرده و آن را در فایل Notepad دیگری copy و paste می کنیم. با این کار ، ویرایش و بررسی متن ، برای ما راحت تر می شود.

      متن را بررسی می کنیم ، اگر متن حاوی C:\ProgramData\Oracle\Java\javapath; باشد ، می توانیم به مرحله بعد برویم.

      در غیر این صورت ، مکان نصب قبلی کپی شده در فایل Notepad را در آنجا کپی کرده و عبارت bin; را به انتهای آن الصاق می کنیم، مانند: C:\Program Files (x86)\Java\jdk1.8.0_112\bin; . ممکن است ورژن jdk1.8.0_112 برای شما متفاوت باشد.

      کل متن را در تکس باکس PATH’s Variable Value کپی و paste می کنیم.

      روی کلید Ok برای ذخیره کردن تغییرات ، کلیک می کنیم.
      برای بررسی این که آیا جاوا به درستی نصب شده است ، Command Prompt را با تایپ کردن عبارت cmd در پنجره search ویندوز و یا با استفاده از پنجره Run (کلید windows + R) ، باز می کنیم و عبارت java –version تایپ می کنیم. اگر آخرین ورژن جاوا نمایش داده شود ، توانسته ایم با موفقیت جاوا را نصب نماییم. در غیر این صورت ، برای بررسی مشکل ، به java –version مراجعه می کنیم.

      نصب IntelliJ IDEA

      به صفحه دانلود IntelliJ IDEA می رویم.
      نسخه Community از IntelliJ IDEA را که رایگان است ، دانلود می کنیم. روی کلید Download کلیک می کنیم.

      پس از دانلود ، فایل setup را باز کرده و دستورالعمل های نصب را دنبال می کنیم (Next > Next). سپس ، shortcut دسکتاپ را برای 64-bit launcher ایجاد کرده و associations را برای .java (یا هر کدام را که ترجیح می دهید ) اضافه می کنیم. دوباره روی کلید Next و Install کلیک می کنیم.

      اکنون ، فایل IntelliJ IDEA از shortcut دسکتاپ را باز می کنیم.
      گزینه Do not import settings را انتخاب کرده و روی کلید Ok کلیک می کنیم. سپس ، قوانین Jetbrains Privacy Policy را با کلیک کردن بر روی کلید Accept ، قبول می کنیم.
      IntelliJ IDEA ، اکنون اجازه انجام سفارشی سازی رابط خود را به ما می دهد. می توانیم تمام پیش فرض ها را قبول کنیم ( آموزش برنامه نویسی اندروید ) و یا تغییرات موردنظر خود را اعمال نماییم. اگر برای انجام تغییرات مطمئن نباشیم فقط روی کلید Skip All and Set Defaults را کلیک می کنیم.
      اکنون ، با صفحه Welcome روبرو خواهیم شد. گزینه Create New Project را انتخاب می کنیم.
      در پنجره بعدی ، Java را در سمت چپ پنجره انتخاب کرده و روی کلید New در قسمت بالای صفحه ، برای انتخاب JDK ، کلیک می کنیم. در اینجا ، محل ذخیره سازی JDK که در مراحل نصب ، جاوا را در آن کپی کردیم ، انتخاب می کنیم.

      IntelliJ IDEA اکنون ، JDK نصب شده را شناسایی می کند. هیچ کدام از گزینه ها را انتخاب نمی کنیم و کلید Next را کلیک می نماییم.
      اکنون ، نام پروژه را وارد می کنیم : HelloWorld (یا هر چیزی که شما ترجیح می دهید) و کلید Finish را کلیک می کنیم. اگر پیام directory doesn’t exist صادر شود ، فقط کلید Ok را کلیک می کنیم. (اگر نوار کناری (sidebar) را در سمت چپ پنجره نبینیم ، به بخش View > Tool Windows > Project می رویم).
      اکنون برای افزودن یک کلاس جاوا ، پوشه src را در سمت چپ پنجره باز کرده > کلیک راست نموده > New > Java class را انتخاب می کنیم. نام کلاس خود را وارد می نماییم. به یاد داشته باشید که نباید در نام کلاس ، از کاراکتر فاصله استفاده نماییم.

      کدهای Java خود را نوشته و کلید save را کلیک می کنیم.
      برای اجرای برنامه ، به بخش Run > Run … می رویم. سپس ، روی پروژه HelloWorld (یا هر نامی که شما انتخاب کرده اید ) که فایل اجرایی را خواهد ساخت ، کلیک کرده و آن را اجرا می کنیم.

    در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
    • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.
    پیمایش به بالا